INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Tanda-tanda kemunculan Imam Mahdi

Tuesday, May 14, 2013

 


Tanda-tanda kemunculan Al-Mahdi dinyatakan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Said, Ummu Salamah, Aisyah bin Malik dan Huzaifah al-Yamani.

1. Sungai terbesar di Iraq, Sungai Furat pecah dan airnya memasuki Laut Parsi.

2. Gerhana bulan pada awal malam daripada bulan Ramadan dan gerhana matahari daripada awal bulan Ramadan.

3. Gerhana bulan dua kali dalam bulan Ramadan.

4. Muncul tanduk di langit umpama beberapa gigi.

5. Muncul bintang berekor yang cerah di sebelah timur.

6. Terbit api yang besar dari timur selama tiga malam atau tujuh malam.

7. Tenggelam Kampung Khrastan di negeri Syam (Syria).

8. Diserukan daripada langit akan nama Imam Mahdi dengan seruan yang sangat kuat hingga didengar oleh ahli bumi daripada timur ke barat.  Maka orang yang tidur menjadi jaga, orang yang berdiri menjadi duduk dan orang yang duduk spontan berdiri kerana terlalu terkejut.

9. Peperangan besar dalam bulan Zulhijjah sehingga mengalir darah di atas Jamratul Aqabah di Mina (tempat melontar).

10. Banyak terjadi gempa bumi.


    Akhlak Imam Mahdi menyerupai Rasulullah

    Mengulas tentang kemunculan banyak Imam Mahdi palsu, mantan Dekan Fakulti Usuluddin, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, Dr. Abdul Hayei Abdul Shukor dalam laman blognya, www.drhayei.com
    menjelaskan, dalam tradisi pengajian akidah Islam, Imam Mahdi dibicarakan dalam bab Tanda-tanda Kiamat.

    "Ia diletakkan sebaris dengan kemunculan Dajjal dan turunnya Nabi Isa A.S. yang bekerjasama dengan Imam Mahdi untuk membunuh Dajjal.

    "Imam Mahdi tidak dibicarakan dalam Rukun Iman yang wajib dipercayai setiap orang mukmin kerana persoalan tentang Imam Mahdi bukan persoalan asas dan utama.

    "Sungguhpun begitu, saya berpendapat tidak benar jika ada orang mengatakan Imam Mahdi sebagai kisah dongeng atau rekaan yang tidak berasas, kerana asasnya ada dalam hadis. Sebahagian ulama termasuk Ibn Taimiyyah menyifatkan hadis-hadis itu sebagai sahih." jelasnya.

    Tambah beliau, dalam kitab-kitab hadis kecuali Sahih al-Bukhari, didapati sejumlah besar hadis membicarakan Imam Mahdi yang diriwayat melalui pelbagai sumber dan jalan riwayat.

    Hadis-hadis itu menjelaskan sifat-sifat Mahdi, perwatakan, keperibadian dan kepimpinannya. Justeru banyak sumber dan jalan riwayat, maka hadis itu pastinya mempunyai nilai kesahihannya, walaupun ia tidak dianggap setanding dengan hadis-hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

    "Bagaimanapun, jika seseorang Muslim mempertikaikan kemuculan Imam Mahdi, maka kedudukannya sebagai seorang Muslim tidak terjejas dan tidak boleh dikafirkan, kerana ketiadaan dalil qat'i yang menyatakan Imam Mahdi akan muncul.

    "Sifat-sifat, perwatakan, keperibadian dan kepimpinan Imam Mahdi sebagaimana dinyatakan dalam hadis-hadis riwayat Abu Daud, Tirmizi, Nasa'i dan Ibn Majah, boleh dirumuskan sebagai bernama Muhammad atau Ahmad bin Abdullah, berasal daripada keturunan Fatimah, puteri Rasulullah SAW.

    "Akhlaknya menyerupai akhlak Nabi Muhammad tetapi bentuk badannya tidak serupa. Dahinya sulah dan hidungnya mancung.

    "Kegaiatannya setelah muncul ke dunia ialah menegakkan Islam dan keadilan serta menghapuskan kezaliman berpandukan al-Quran dan Sunnah," jelasnya.

    Keadilan yang tertegak pada zamannya menjadikan kehidupan manusia cukup bahagia dan mewah.

    "Beliau diberi kesempatan memerintah selama tujuh tahun, kemudian diikuti dengan kemunculan Dajjal yang banyak membuat kacau-bilau, fitnah dan huru-hara.

    "Akhirnya turun pula Nabi Isa yang bekerjasama dengan Mahdi, lalu membunuh Dajjal. Imam Mahdi meninggal dunia tidak lama selepas itu. Jenazahnya disembahyangkan oleh seluruh umat Islam.

    "Demikianlah Imam Mahdi yang dinyatakan dalam hadis, tetapi siapa dan bila tarikh kemunculannya, bahkan di negeri mana akan muncul, setakat ini, tiada siapa yang berani memberi jawapan dengan tepat dan cukup bukti.

    "Walaupun sejarah telah menyaksikan ramai orang yang mendakwa dirinya Mahdi, tetapi semuanya dipertikaikan," terang Abdul Hayei panjang lebar.

    Kosmo!

    15 Julai 2012

    0 comments: