INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Anak haiwan macam manusia

Thursday, March 21, 2013

 

Oleh SYALMIZI HAMID

PENDUDUK sebuah kampung di Thailand menganggap kelahiran pelik ini sebagai tuah.

BAGI sesetengah orang, kelahiran anak haiwan yang memiliki sifat fizikal seperti manusia mungkin dianggap sebagai akibat kesilapan genetik. Namun, ramai antara mereka yang berfikiran tradisional menganggapnya sebagai satu keajaiban.

Cerita mengenai kelahiran seekor anak kerbau yang menyerupai bayi manusia pernah dilaporkan berlaku di sebuah wilayah di Thailand apabila ia kelihatan seolah-olah seorang bayi yang mempunyai ekor.

Penduduk kampung tersebut percaya bahawa kelahiran itu akan memberi tuah kepada seluruh penduduk biarpun ia terus mati sejurus dilahirkan.

Secara fizikalnya anak kerbau berwarna hitam itu memiliki bentuk yang pelik. Ia boleh berbaring secara terlentang dan memiliki kepala yang persis manusia. Kuku kaki dan tangannya pula seperti seekor kerbau biasa.

Bangkai anak kerbau yang diletakkan di dalam sebuah bangsal itu menjadi tempat penduduk melakukan pemujaan terhadapnya.

Bagaimanapun maklumat sahih mengenai kejadian itu tidak dipastikan kerana tiada maklumat yang didedahkan selain daripada gambar yang disebarkan di internet. Kelahiran aneh tersebut didakwa berlaku pada tahun 2007.

Pada 22 Januari lalu pula penduduk di sebuah bandar di Sokoto, Nigeria terkejut apabila seekor biri-biri melahirkan anak yang menyerupai manusia yang hodoh di sebuah hospital veterinar.

Kebanyakan penduduk mendakwa kejadian itu mungkin terjadi akibat ilmu hitam. Sesetengahnya pula percaya bahawa seseorang telah melakukan persetubuhan dengan ibu biri-biri tersebut.

“Kejadian itu sangat luar biasa. Melihat seekor biri-biri melahirkan anak yang separuh manusia dan separuh biri-biri adalah sesuatu yang misteri dan ia menunjukkan betapa teruknya sikap manusia.

“Saya tidak dapat membayangkan bagaimana manusia boleh melakukan hubungan seks dengan haiwan,” kata seorang penduduk yang juga pelumba motosikal, Garbu Aminu.

Bagaimanapun, seorang pakar di hospital veterinar di negara tersebut, Dr. Ismail Usman menjelaskan, kelahiran aneh itu berlaku akibat mutasi genetik.

“Saya sangat terkejut dengan khabar angin ini sedangkan tiada apa yang aneh selain keadaan tidak normal dari sudut saintifik.

“Ketika pemilik biri-biri itu membawanya ke sini untuk membantunya beranak, kami sudah mengagak kandungannya tidak normal,” katanya seperti dipetik daripada Daily Sun.

Anak biri-biri tersebut lahir dua hari lebih lewat. Hal itu turut dikaitkan oleh pakar tentang mengapa keadaan fizikalnya menjadi tidak normal.

Pakar haiwan di Klinik Veterinar Fakon Idi, Sokoto, Nigeria, Dahiru Sani yang menjalankan pembedahan kelahiran itu menjelaskan bahawa jangkitan, pengambilan dadah berlebihan dan radiasi boleh menjadi punca kepada keadaan sebegitu kepada haiwan.

“Ramai yang mendakwa bahawa ia seekor biri-biri yang kelihatan seperti bayi, tetapi dalam sains ia cuma satu keadaan yang disebabkan oleh insiden,” katanya.

Kelahiran sama pernah berlaku di sebuah kampung di Izmir, Turki pada tahun 2010 apabila seekor anak biri-biri yang menyerupai wajah manusia telah dilahirkan selain yang berlaku kepada seekor anak kambing yang lahir pada 2009 di Zimbabwe.

Bagaimanapun hayat kedua-dua anak kambing dan biri-biri itu tidak lama apabila ia dibunuh oleh penduduk kampung yang marah.

Kosmo!

4 November 2012

0 comments: