INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Burung api

Thursday, July 12, 2012

 

Mitologi orang Arab kuno, Parsi, Greek, Rom, Mesir, China dan Phoenicia pernah menyebut tentang seekor burung yang terbakar ataupun berapi.

Burung tersebut diliputi bulu pelepah yang berwarna-warni dengan ekornya yang keemasan dan berwarna merah menyala, burung yang dipanggil cenderawasih ini dikenali kerana kecantikannya dan juga keabadian hayatnya.

Burung tersebut dikatakan sebesar seekor helang dan sesetengah mitos mengatakan rupanya seakan-akan burung merak ataupun ayam denak.

Tiada siapa yang mengetahui jangka hayat hidupnya, tetapi ia dijangka dapat hidup selama 500 hingga 1000 tahun.

Cenderawasih dikatakan sebagai seekor burung yang bersyukur, hanya makan sewaktu di udara dan tidak membahayakan haiwan atau makhluk lain.

Apabila cenderawasih menangis, air matanya akan menjadi dupa atau gaharu manakala darahnya boleh menjadi penawar segala penyakit.

Cenderawasih hidup dengan menjauhkan dirinya dari manusia dan hanya kembali ke tempat yang dihuni manusia apabila sudah sampai masanya ia menemui ajal.

Sebelum cenderawasih mati, ia akan terbang ke Arab, mengumpulkan kemenyan, candu dan sejenis tumbuhan yang berbau wangi dari Himalaya untuk dibawa ke Phoenicia. Apabila tiba di Phoenicia, ia akan membina sarangnya di atas sebatang pokok palma yang tinggi.

Menjelang senja, cenderawasih akan menyanyi sambil melihat matahari turun dan menantikan cahaya matahari membakar tubuhnya. Kononnya, selepas tiga hari burung cenderawasih akan bangun semula daripada abunya dan menjadi seekor cenderawasih yang baharu.

Burung cenderawasih menjadi simbolik kepada kematian dan kehidupan semula.

Legenda mennyatakan bahawa burung cenderawasih pernah wujud sewaktu alam semesta ini dicipta dan ia mengetahui segala rahsia kehidupan dan penjelmaan semula. Orang Mesir kuno menggelar burung cenderawasih sebagai Dewa Jubli dan menganggap ia adalah roh kepada Dewa Matahari bernama Ra.

Hari ini, cenderawasih dikenali di seluruh dunia sebagai lambang api, keagungan dan keabadian.


New Straits Times


0 comments: