INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Pukau kaki ekor

Thursday, August 6, 2009

 

Oleh Shanty Nur Shaffizan Shafee

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga asing didakwa berpura-pura meminta bantuan kononnya tersesat, namun setelah mangsa masuk perangkap, dia dipukau supaya menyerahkan barang berharga.

Dalam kejadian Selasa lalu, seorang suri rumah berputih mata apabila barang kemas bernilai RM5,000 lesap sekelip mata.

Radziyah Din, 44, berkata sewaktu kejadian dia menghantar anaknya yang berusia 9 tahun ke perhentian bas untuk ke sekolah kira-kira jam 11.30 pagi berhampiran rumahnya di Pangsapuri Kondo Rakyat, Pantai Dalam di sini.

“Saya disapa seorang lelaki warga asing bertanyakan rumah yang dipanggil ‘Haji’ dan ketika ingin membantu tiba-tiba datang seorang lelaki dan wanita tempatan menawarkan bantuan.

“Lelaki warga asing itu mengeluarkan sekeping kertas nombor ekor meminta pasangan terbabit membantunya menuntut hadiah wang tunai yang didakwa dimenanginya,” katanya.

Menurut Radziyah, dia seperti dipukau apabila melihat kertas yang ditunjukkan lelaki terbabit dan terus mengikut mereka menaiki kereta.

“Saya seperti ‘orang bodoh’ terus mengikut mereka dengan membawa anak sekali kononnya ingin pergi menuntut wang kemenangan menaiki sebuah kereta Proton Wira berwarna merah gelap.

“Selepas menghantar anak saya ke sekolah di Brickfields, mereka menuju ke premis nombor ramalan berhampiran,” katanya yang turut menyaksikan pasangan terbabit menjerit kegembiraan memberitahu tiket nombor ekor lelaki warga asing itu memenangi hadiah utama.

Katanya, lelaki warga asing menceritakan dia mempunyai masalah kewangan kerana kakaknya sakit tenat dan mengharapkan kemenangan daripada duit nombor ramalan itu.

“Tiba-tiba wanita itu menyerahkan barang kemasnya dan tanpa disedari saya turut menyerahkan seutas gelang tangan dan rantai bernilai RM5,000 kepada wanita terbabit.

“Selepas itu, saya dihantar kembali ke rumah, namun kehilangan barang kemas itu hanya disedari kira-kira tiga jam kemudian,” katanya yang kemudian membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Brickfields.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghany yang dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian berkenaan.

Harian Metro

7 Ogos 2009

0 comments: