INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Sedut duit dari dompet

Sunday, June 21, 2009

 

KUALA LUMPUR: Sepasang kekasih keturunan Timur Tengah yang melancong ke negara ini memiliki kemahiran tertentu apabila berjaya mencuri wang mangsa dari dompet tanpa perlu menyentuh dompet itu.

Kedua-dua suspek berusia 40-an yang sekian lama bergerak aktif mencari mangsa di kalangan pelancong asing didakwa mampu `menyedut’ keluar wang mangsa yang disimpan di dalam dompet duit walaupun ketika itu dia berada dalam poket seluar mangsa.

Dalam kejadian terbaru, dua pelancong wanita dari Azerbaijan menjadi mangsa jenayah aneh pasangan berkenaan ketika melancong di negara ini.

Sumber polis berkata, dalam kejadian jam 9.30 malam itu, mangsa yang bekerja sebagai ejen pelancongan berusia 61 tahun dikatakan sedang bersiar-siar bersama rakannya di ruang legar, Bukit Bintang Plaza, di sini.

Menurutnya, sepasang lelaki dan wanita keturunan Timur Tengah menghampiri mangsa sambil berpura-pura mesra dan menegur mangsa.

“Suspek lelaki bertanya asal dan tujuan mangsa datang ke Malaysia.

“Mangsa memberitahu sedang melancong sebelum mereka berbual mesra,” katanya.

Menurutnya, suspek kemudian meminta mangsa menunjukkan mata wang negara asal Azerbaijan dengan alasan tidak pernah melihat mata wang negara berkenaan.

“Mangsa yang tidak mencurigai permintaan suspek mengeluarkan sekeping wang Azerbaijan sebelum menyerahkannya kepada suspek.

“Suspek berpura-pura membelek wang berkenaan sebelum memulangkannya kepada mangsa. Pasangan suspek kemudian beredar dari lokasi kejadian beberapa minit kemudian,” katanya.

Menurutnya, mangsa yang langsung tidak mengesyaki apa-apa pulang semula ke bilik hotel kira-kira jam 10.30 malam dan memeriksa dompetnya.

“Mangsa terkejut apabila mendapati wang tunai AS$3,400 (RM11,900) hilang.

“Lebih aneh apabila rakan mangsa yang tidak menunjukkan dompet kepada suspek mengalami nasib sama apabila kehilangan wang tunai AS$3,000 (RM10,500).

“Kedua-dua mangsa membuat kesimpulan pasangan keturunan Timur Tengah yang ditemui bertanggungjawab melarikan wang berkenaan dengan cara yang sukar dikesan,” katanya.

Harian Metro

20 Jun 2009

0 comments: