INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Ketua kampung takut sumpah pocong

Sunday, June 21, 2009

 

RIBUAN penduduk datang untuk melihat sumpah pocong di Masjid Alfalah, Kampung Jumeneng, Indonesia semalam.

YOGYAKARTA - Seorang ketua kampung di Kabupaten Sleman di sini, Marsihono bin Atmo Wiarjo tidak datang untuk berikrar sumpah pocong bagi menafikan dia melakukan perbuatan keji seperti meminta seorang penduduk wanita melakukan hubungan seks dengannya, lapor sebuah akhbar semalam.

Majlis bersumpah itu diadakan selepas waktu solat Jumaat di pekarangan Masjid Alfalah, Kampung Jumeneng II, Desa Margolulyo, Kecamatan Seyegan, Selman.

Sebelum ini dia menyatakan kesediaan untuk melakukan sumpah pocong itu menyebabkan ribuan penduduk menghadiri majlis itu.

Sumpah pocong pada kebiasaannya dilakukan ketika tubuh seseorang dibalut dengan kain kapan seperti jenazah orang yang sudah meninggal dunia.

Mereka yang bersumpah pocong akan disertai dengan saksi dan dilakukan di masjid.

Apabila keterangan seseorang yang bersumpah pocong tidak benar, orang yang bersumpah itu akan mendapat laknat daripada Tuhan.

Dalam majlis sumpah pocong ketua kampung itu, seorang tokoh agama, Rois Mujiharyono diberikan tugas mengetuainya.

Dua bangku kayu dan dua kain kapan telah dibentangkan termasuk satu kitab al-Quran dan surat pengakuan sudah disediakan untuk majlis itu.

Namun, Marsihono tidak tampil ketika Rois memanggil namanya untuk melakukan sumpah pocong.

Dua pemuda kemudian secara sukarela datang ke rumah ketua kampung itu bagi memintanya datang menghadiri sumpah itu.

Apabila dua pemuda itu tiba, kakak ketua kampung itu menyatakan adiknya sudah keluar rumah pada waktu pagi.

Berikutan itu, majlis tersebut dibatalkan tetapi Rois berkata : "Saudara kepala dukun ternyata tidak memiliki jiwa perwira. Justeru, dia mengaku dan benar-benar melakukan tindakan tercela itu."

Rois menyatakan sumpah pocong itu dilakukan selepas satu pertemuan diadakan pada Selasa lalu yang dihadiri oleh ketua kampung tersebut. - Agensi

Kosmo!

20 Jun 2009

0 comments: