INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Diserang penyakit misteri

Wednesday, May 6, 2009

 

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED

AHMAD (kanan) bertemu penduduk yang mengadu menghidap demam misteri di Kampung Baru, Pokok Sena semalam

MOHD. YUSLIZAN membantu bapa mertuanya, Halibon yang sukar bergerak kerana sakit sendi di rumah mereka di Kampung Baru, Pokok Sena semalam.


POKOK SENA - Apakah yang sebenarnya telah berlaku? Apakah puncanya? Begitulah persoalan yang berlegar-legar dalam pemikiran penduduk beberapa buah kampung di sini yang tiba-tiba diserang penyakit yang mereka anggap misteri.

Setakat ini lebih 200 penduduk dari tiga kampung di Mukim Lesung dan Mukim Bukit Lada di sini dikatakan bingung apabila mengalami demam dan sakit-sakit sendi sejak awal Mac lalu.

Setakat ini, pihak hospital masih belum memberikan sebarang penjelasan mengenai penyakit berkenaan selain menggalakkan pesakit minum air kelapa dan air isotonik.

Menurut penduduk, pada awalnya penyakit itu dikatakan menjangkiti penduduk di Desa Keda Kampung Bukit sebelum merebak secara berperingkat-peringkat ke kampung berdekatan iaitu Kampung Hujung Bendang, Bendang Baru dan Kampung Baru kira-kira dua minggu selepas itu.

Seorang mangsa dari Kampung Baru, Halibon Saad, 57, berkata, penyakit yang masih menjadi misteri kepada penduduk itu didapati semakin merebak dan cepat menjangkiti penduduk lain.

Katanya, penduduk yang demam dan mengalami sakit-sakit sendi itu berjangkit dari sebuah keluarga kepada sebuah keluarga lain selepas penduduk Desa Keda Kampung Bukit sejak Mac lalu.

"Sejak dua bulan lalu ramai penduduk di tiga kampung berdekatan mengalami demam sehingga menyebabkan mereka tidak dapat bangun kerana sakit sendi selain suhu badan yang meningkat secara mendadak.

Kosmo!

6 Mei 2009

0 comments: