INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Kuda Air

Wednesday, April 22, 2009

 

Kuda Air membawa seorang kanak-kanak masuk ke dalam air

Kuda Air ataupun Kelpie adalah sejenis makhluk yang sering disebut dalam legenda dan kisah dongeng masyarakat Celtic.

Dikatakan makhluk ini mendiami kawasan berair seperti sungai dan tasik di Scotland dan Ireland.
Warnanya sama ada hitam atau putih dan boleh merupa seperti anak kuda ataupun kuda dewasa, kadangkala boleh menjelma sebagai manusia sama ada lelaki atau perempuan.

Kulitnya agak licin seperti kulit anjing laut tetapi apabila dipegang oleh manusia ia akan melekap agar dapat menarik manusia ke dalam air dan memakannya.

Kuda Air dikatakan sering mengumpan manusia, terutama kanak-kanak untuk masuk ke dalam air, kemudian melemaskan mangsanya. Apabila mangsa telah mati lemas, mereka akan memakan tubuh mangsanya kecuali bahagian hati dan jantung.

Terdapat kisah mengenai sembilan orang kanak-kanak yang telah diumpan oleh Kuda Air untuk mengikutinya ke dalam air. Bagaimanapun ia gagal mengumpan kanak-kanak yang kesepuluh, menyebabkan Kuda Air ini naik ke daratan untuk mengejar kanak-kanak tersebut. Tangan kanak-kanak itu tersentuh kulit Kuda Air itu dan melekap, membuatkan Kuda Air itu menarik tubuh kanak-kanak itu ke gigi air. Tiada jalan lain, kanak-kanak tersebut mengeluarkan pisau lipat dari dalam sakunya dan memotong jarinya. Kanak-kanak itu berjaya melepaskan dirinya daripada menjadi mangsa Kuda Air itu tetapi tidak dapat menyelamatkan kawan-kawannya yang lain.


Sebuah filem fantasi berjudul The Water Horse: Legend of the Deep adalah filem yang mengisahkan tentang Kuda Air yang akhirnya menjadi legenda di Tasik Loch Ness, dikenali juga sebagai Loch Ness Monster.


Sumber : Wikipedia

0 comments: