INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Mimpi baik dan mimpi buruk

Monday, July 15, 2013

 


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Mimpi yang baik berasal daripada Allah. Mimpi yang buruk berasal daripada syaitan. Maka, jika salah seorang daripada kamu melihat mimpi yang ia sukai, maka janganlah diceritakan melainkan kepada orang yang mencintainya. Dan jika ia melihat perkara yang dibenci dalam mimpinya, maka meludahlah tiga kali ke sebelah kiri, dan berlindunglah kepada Allah daripada kejahatan syaitan. Dan jangan ceritakan mimpi itu kepada sesiapa. Sesungguhnya ia tidak akan memberi mudarat kepadanya." - Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud:

"Mimpi (terbahagi) tiga. Mimpi yang merupakan gangguan daripada syaitan untuk membuat sedih anak Adam. (Mimpi yang asalnya) sesuatu yang difikirkan oleh manusia pada saat terjaga, lalu terbawa hingga ke tidur. Dan (mimpi) yang merupakan satu daripada 46 bahagian kenabian." - Hadis Riwayat Ibn Hibban.


Selain menjelaskan hakikat mimpi, Baginda Nabi SAW mengajarkan kita sikap yang sepatutnya kita lakukan apabila mendapatkan mimpi yang baik ataupun yang buruk.

Tanda sebuah mimpi berasal daripada Allah ia menyebabkan kelapangan hati. Siapa yang mendapat mimpi ini akan merasakan kegembiraan dan kebahagiaan sepanjang hari.

Bagi orang seperti ini, Rasulullah SAW menganjurkan agar tidak menceritakan mimpi itu kepada sembarang orang. Ia hanya boleh diceritakan kepada sahabat dan kenalan rapatnya sahaja. Sebab orang yang membencinya dikhuatiri akan merosak tafsiran mimpi untuk merubah kegembiraan itu menjadi kesedihan.

Dan tanda sebuah mimpi berasal daripada syaitan, ia melahirkan kesedihan dan kerunsingan fikiran.

Baginda menyuruh kita segera meminta perlindungan kepada Allah dari gangguan syaitan.

Yang lebih penting, Nabi SAW menyuruh kita melupakan mimpi tersebut.

Menceritakan mimpi itu kepada orang lain, apa lagi mencari-cari pentafsirannya, merupakan perkara sia-sia yang hanya akan mengeruhkan hati dan minda.


Utusan Malaysia

30 Oktober 2012

0 comments: