INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Badang diuji maharaja India

Sunday, March 25, 2012

 

PANJANG makam Badang di Kepulauan Riau, Indonesia didakwa penduduk berubah-ubah setiap tahun.


KISAH seorang lelaki yang memiliki kekuatan luar biasa selepas makan muntah hantu sungai yang ditangkap kerana mencuri ikan daripada bubu yang dipasangnya begitu melankolik.

Lelaki bernama Si Badang itu bukan sahaja terkenal di Malaysia tetapi juga di Indonesia dan Singapura.

Menurut versi cerita yang terkenal di Temasik (Singapura), suatu hari Badang melihat 50 lelaki cuba menolak sebuah kapal ke laut tetapi gagal.

Cuba menawarkan bantuan, niat ikhlas Badang ditolak kerana fizikalnya yang kecil.

Raja Temasik pada masa itu, Seri Rena Wikrama, kemudian menghantar 300 orang pemuda lagi tetapi kapal itu tetap tidak bergerak.

Permintaan Badang untuk mengangkat kapal itu yang sering ditolak akhirnya dipersetujui Seri Rena. Ternyata, kemampuan Badang menolak kapal itu seorang diri ke laut telah mengejutkan orang ramai.

Disebabkan kekuatan luar biasanya, anak daripada keluarga petani yang miskin itu akhirnya dilantik menjadi panglima tentera oleh Seri Rena.

Bagaimanapun, kekuatan Badang terus diuji dari semasa ke semasa. Kali ini, Badang disuruh memetik daun kuras. Pokok kuras itu tinggi tetapi daunnya enak dimakan.

Lempar batu

Pokok yang perlu dipanjat Badang itu terletak di Kuala Sayong, Sumatera, Indonesia. Ada juga pendapat mengatakan Kuala Sayong itu kini ialah negeri Johor.

Walaupun sukar, Badang berjaya mengambil daun itu. Malangnya dia terjatuh menyebabkan kepalanya terhentak pada sebuah batu besar. Namun, Badang tidak cedera sebaliknya batu itu yang terbelah dua.

Maharaja India yang mengetahui kekuatan Badang itu ingin mengujinya dengan berlawan dengan pahlawan negara itu yang bernama Nadi Bijaya. Raja Seri Rena bersetuju dengan pelawaan itu.

BABAK filem Badang lakonan Wahid Satay pada tahun 1962.


Syaratnya, siapa yang kalah perlu memberikan tujuh buah kapal yang penuh dengan barang-barang.

Pada hari yang dijanjikan, Badang dan Nadi Bijaya beradu kekuatan termasuk bertinju dan pelbagai ujian lain. Bagaimanapun, dalam semua pertandingan itu, kedua-dua manusia kuat itu mendapat keputusan seri.

Nadi Bijaya kemudian mencadangkan siapa yang dapat mengangkat batu besar yang terdapat berhampiran istana Seri Rena akan menjadi pemenang.

Nadi Bijaya hanya mampu mengangkat batu besar itu sehingga paras lutut sebelum diletakkan kembali ke tanah. Namun, Badang mengangkat batu itu sehingga melebihi paras kepala dan melemparkannya ke laut.

Selepas bertanding dengan lelaki kuat lain dari beberapa negara dan berkhidmat sebagai panglima tentera, Badang mengambil keputusan untuk bersara. Tidak lama selepas itu dia meninggal dunia dan dikebumikan di Kepulauan Riau, Indonesia.

Di Malaysia, peninggalan mitos Badang masih boleh disaksikan. Selain Sayong Pinang iaitu negeri Johor yang merupakan tempat asal Badang, sebuah kampung di Baling, Kedah, turut dinamakan Kampung Badang.

Peristiwa Badang itu dikatakan berlaku di kampung itu. Namun, versi cerita orang lama menyebut kampung itu mendapat nama daripada sebatang sungai di kampung itu iaitu Sungai Badang.

Di Indonesia, terdapat sebuah makam yang didakwa kubur Badang. Ia terletak di kawasan hutan di pinggir Desa Kandis, Pulau Buru, Karimun, Kepulauan Riau, Indonesia.

Makam itu dianggap keramat kerana panjang kubur itu sentiasa berubah-ubah jika diukur.

Menurut seorang pengkaji mistik, Rahim Hanipah, kekuatan Badang bukan disebabkan dia telah makan muntah hantu kerana itu sebagai syarat semata-mata.

BADANG mampu mengangkat batu dengan mudah seperti yang dilakukan semasa mengalahkan pahlawan maharaja India, Nadi Bijaya. - Gambar hiasan


"Mana ada orang yang mempunyai kekuasaan luar biasa dengan hanya makan muntah. Pasti ada pengaruh makhluk halus yang memasuki badannya yang membuatkan dia menjadi kuat.

"Malah, syarat tidak boleh berkahwin seperti yang ditetapkan hantu sungai itu juga tidak ada dalam mana-mana seni mempertahankan diri sekali pun. Malang sekali buat Badang kerana dalam perjanjian dengan hantu itu, dia akan mati dalam keadaan tragik jika dia berkahwin," katanya.


Fakta tentang Badang

Pelakon Wahid Satay memegang watak Badang dalam filem Si Badang pada tahun 1962.

Dalam satu kisah Badang versi Singapura, lelaki itu dikatakan seorang hamba kepada Orang Kaya Nira Sura. Badang diberikan tugas oleh tuannya untuk membersihkan hutan di sebuah bukit untuk dijadikan kawasan bercucuk tanam.

Badang tidak boleh berkahwin kerana dia akan menemui ajal dengan dahsyat jika berbuat demikian. Itulah janjinya dengan hantu sungai yang muntahnya dimakan Badang.

Kosmo!

25 Disember 2011

0 comments: