INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Ramalan kiamat kaum Maya

Sunday, January 22, 2012

 


Teori kaum Maya yang mendakwa planet Nibiru atau planet X akan melanggar bumi pada tahun 2012 hanyalah mitos.

Inskripsi lama itu menggambarkan bahawa sesuatu akan berlaku pada 2012 melibatkan Tuhan kaum Maya, Bolon Yokte yang berkaitan dengan perang dan penciptaan.

Namun, hakisan dan retakan pada batu tulisan itu menyebabkan bahagian akhirnya yang kononnya tertulis angka 2012 sukar dibaca.

Seorang ahli arkeologi Universiti Nasional Mexico, Gullermo Bernal mendakwa dia menemui beberapa tulisan lain di lokasi bekas tamadun Maya yang menunjukkan tarikhnya bukan 2012 tapi 4772.

Seorang ahli arkeologi kaum Maya di Yucatan, Mexico, Jose Huchim yang menemui beberapa komuniti yang bertutur bahasa Maya pernah bertanyakan kepada mereka apa yang akan berlaku pada tahun 2012.

"Mereka menjawab mereka tidak tahu mengenainya. Mereka sekadar berminat untuk terus hidup," katanya.

Agensi Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) Amerika Syarikat turut menafikan ramalan kaum Maya itu.

"Minat manusia yang semakin berkembang terhadap angkasa lepas telah membawa kepada satu terma iaitu kosmofobia.

"Semakin manusia mengenali angkasa lepas, semakin mereka takut kepada ancaman cakerawala seperti ribut matahari, lubang hitam dan Milky Way," ujar saintis NASA, Dr. David Morrison.

Ramalan Kiamat

Ramalan kiamat menurut kaum Maya

Filem 2012 lakonan John Cusack mengisahkan ramalan berlaku kiamat kaum Maya menjadi kenyataan pada 21 Disember 2012. Kaum Maya wujud di benua Amerika kira-kira 200 tahun Sebelum Masihi. Mereka mendakwa pada tarikh tersebut, bumi akan berada sebaris dengan pusat Galaksi Bima Sakti buat kali pertama sejak 25,800 tahun, menyebabkan kedudukan magnet bumi berganjak sehingga mencetuskan gempa bumi, banjir dan letupan gunung berapi.

Ramalan kiamat menurut Nostradamus

Seorang peramal masa depan dari Perancis, Nostradamus mendakwa pada 2012 planet-planet di angkasa lepas akan hancur.

Planet Nibiru

Dijangkakan pada 23 Disember 2012, sebuah planet bernama Nibiru atau Planet X akan memutarkan kedudukan kutub-kutub sekarang kepada terbalik apabila ia lalu di antara bumi dan matahari.

Ramalan kiamat menurut astrologi China

Para astrologi China dari Dinasti Chang pada tahun 1766 Sebelum Masihi meramalkan berlaku bencana besar pada 3778 tahun berikutnya iaitu bertepatan tahun 2012.

Kiamat menurut agama Islam

Soal kiamat merupakan hal ghaib yang harus dipercayai oleh setiap Muslim namun tarikh sebenar hanya diketahui oleh Allah SWT.

Kosmo!

8 Januari 2012

0 comments: