INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Budak hilang otak kanan

Tuesday, March 30, 2010

 

GAMBAR imbasan X-ray menunjukkan otak Mott selepas dia menjalani pembedahan.


JAMESTOWN, Amerika Syarikat (AS) - Seorang budak perempuan di sini, Carolina Utara, sembuh setelah kehilangan separuh otaknya dalam satu pembedahan sekali gus dianggap satu keajaiban oleh doktor dan keluarganya, lapor sebuah akhbar semalam.

Budak tersebut, Cameron Mott berumur sembilan tahun menghidap penyakit ganjil, sindrom Rasmussen apabila otak kanannya 'dimakan' kuman semasa berusia tiga tahun dan terpaksa dibedah untuk menyelamatkan nyawanya.

Kanak-kanak itu menjalani pembedahan membuang otak kanannya pada 2008 dan doktor-doktor memberitahu dia akan lumpuh kerana sebelah kiri tubuhnya yang dikawal organ itu tidak akan berfungsi.

"Ia amat menakutkan kerana anda tidak dapat membayangkan keadaan anak anda selepas dia menjalani pembedahan otak itu," kata ibunya, Shelly Mott kepada Ann Curry iaitu hos program bual bicara Today Show, terbitan stesen televisyen NBC, baru-baru ini.

Namun, Cameron yang bercita-cita menjadi seorang penari balet, dibenarkan pulang selepas hanya empat minggu dia dibedah.

Dia menamatkan rawatan fisioterapi baru-baru ini dan kini boleh berlari dan bermain seperti kanak-kanak normal tetapi mengalami rabun penglihatan tidak serius. - Agensi

Kosmo!

27 Mac 2010

0 comments: