INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Istana misteri jadi pusat sampah

Monday, November 30, 2009

 

Tong sampah diletakkan berdekatan pintu masuk istana Raja Bersiong di Jitra, Kedah.

RENTETAN perjalanan kisah Raja Bersiong diteruskan dengan dakwaan wujud satu istana lama yang dikatakan tinggalan raja zalim itu di Bukit Tinggi, Jitra, Kedah.

Memang benar, satu bangunan lama masih wujud di situ, cuma ia menimbulkan banyak persoalan yang perlu dihuraikan, bahkan menjadi tanda tanya siapa yang sepatutnya bertanggungjawab menjaga warisan budaya itu.

Bangunan lama seakan-akan istana itu terletak di kaki bukit, diliputi pokok hutan besar yang langsung tidak terjaga. Struktur binaan batu bata masih kukuh, cuma bahagian atas dan atas istana dua tingkat itu sudah runtuh, langsung tiada kesan tinggalan penggunaan kayu.

Dibina menggunakan bata tanah nipis setebal satu inci, dianggarkan bangunan itu mungkin berusia ratusan tahun berdasarkan seni bina, struktur serta bahan binaan yang digunakan.

Beberapa lubang dipercayai tempat dipasang kayu rasuk lantai masih jelas pada dinding utama di ruang tamu. Sekali imbas, bangunan itu mempunyai keluasan 60 kaki lebar dan 20 kaki tinggi itu mempunyai tiga pintu masuk utama.

Seni bina di tiga pintu masuknya juga ada sedikit ukiran menggambarkan kreativiti penciptanya. Melangkah masuk ke dalam, terus menuju ke ruang tamu yang disudahi dengan dua dinding dipercayai bilik di kiri dan kanan.

Logiknya, kemungkinan dua bilik bawah menggambarkan kewujudan dua lagi bilik di atasnya kerana reka bentuknya sama. Ada satu pintu masuk di kiri bangunan yang mempunyai satu struktur dipercayai anak tangga menuju ke bilik atas.

Bahkan, di antara dua bilik di bawah, ada satu lubang seakan-akan tapak perigi lama tetapi sudah tertimbus. Berdasarkan susun atur bata nipis di sekeliling bulatan, ia hampir sama dengan perigi lama yang ditemui di kediaman Pembesar Perak, Ngah Ibrahim di kediamannya di Larut, Perak.

Menariknya, istana itu tidak mempunyai kesan tiang utama di tengah, semuanya berada di tepi, tidak seperti rumah tradisi Melayu yang biasanya pasti mempunyai tiang utama di tengah rumah yang digelar tiang seri.

Itu cerita bangunan, namun cukup menyedihkan bangunan warisan itu tidak terjaga dan kini dijadikan tempat pembuangan sampah oleh penduduk tempatan.

Tindakan itu seolah-olah disokong Majlis Perbandaran Kubang Pasu yang menyediakan sebuah tong sampah besar yang diletakkan di depan pintu masuk utama istana.

Kedudukan istana itu berhampiran jalan dan selekoh menghala ke jalan utama menuju ke Taman Tabung Haji memudahkan ia dikunjungi berbanding sebelumnya yang terletak di tepi bukit dalam dan di dalam semak.

Kesan pembangunan di situ membantu ‘mengeluarkan’ istana lama itu daripada pandangan tersorok di dalam semak, tetapi hakikatnya ia langsung tidak dihargai. Bahkan, ketika mengunjunginya, cukup mual dan meloyakan kerana dipenuhi sampah, lampin terpakai, baju lama serta dipenuhi lalat.

Seorang penduduk, Abdul Hajat Ahmad, berkata penduduk di situ menggelarnya istana Raja Bersiong dan cerita lisan itu memang diwarisi sejak dulu.

“Saya pun dah lama tak datang sini, jika lalu di situ pun tak berapa perasan sangat sebab dulu istana ni dalam hutan. Sekarang dah banyak projek rumah, teranglah sikit kawasan ini. Tak sangka pula sekarang dah jadi tempat buang sampah,” katanya.

Beliau turut meluahkan rasa sedih dan kecewa dengan keadaan semasa di sini. Walaupun tinggal di kampung bersebelahan, Abdul Hajat bersetuju bangunan lama itu perlu dijaga, bukannya dijadikan tempat sampah.

“Kalau macam inilah caranya, saya yakin, tidak sampai 10 tahun akan datang, jika saudara datang lagi ke sini, mungkin istana lama ni dah tak ada, dah tumbang atau dirobohkan. Kalau orang sini pun tak peduli, apa lagi boleh buat,” katanya.

Persoalannya, milik siapa pun istana itu, ia harus dijaga, dipelihara kerana itu adalah warisan budaya bangsa, bahkan jika kena pada cara menguruskannya, semestinya boleh dijual sebagai produk pelancongan kerana bangunan lama berkenaan mempunyai tarikan tersendiri.

Berita Minggu

29 November 2009

0 comments: