INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Fosil spesies baru dinosaur ditemui di China

Wednesday, October 14, 2009

 

SEORANG pekerja memahat kawasan batu yang mengandungi tulang dinosaur di Zhucheng China pada Ahad lalu.

BEIJING – Sekumpulan pakar kajian fosil di timur China menemui sejumlah tinggalan satu spesies baru dinosaur, lapor sebuah agensi media semalam.

Menurut agensi berita Jilu Evening News, penemuan itu kemungkinan kumpulan fosil tulang dinosaur yang terbesar di dunia.

Saintis-saintis paleontologi di bandar Zhucheng, wilayah Shandong itu melakukan kerja-kerja ekskavasi terhadap lurah sepanjang 500 meter dan sedalam 26 meter.

Pakar-pakar berkenaan percaya rangka fosil yang digali di Zhucheng sebelum dihantar ke Akademi Sains China itu merupakan spesies baru.

Menurut laporan tersebut, saintis-saintis itu menemui tinggalan ceratopsidae atau dinosaur gergasi bertanduk.

Wilayah Shandong sebelum ini terkenal dengan penemuan fosil dinosaur setelah penggalian dilakukan buat pertama kali pada 1964.

Pakar-pakar mendakwa penemuan sejumlah tinggalan dinosaur di kawasan berkenaan boleh menjelaskan bagaimana haiwan purba itu pupus beberapa juta tahun lalu.

Sebelum ini, sejumlah saintis yang melakukan eksplorasi turut menemui tinggalan dinosaur ankylosaurus, tyrannosaurus dan coelurus yang dipercayai wujud 70 juta tahun lalu. – AFP

Kosmo!

15 Oktober 2009

**Mungkinkah fosil ini merupakan fosil naga?



0 comments: