INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Pengalaman pelik di Endau-Rompin

Tuesday, April 14, 2009

 

Oleh TURMADZI MADUN

KUALA LUMPUR – “Sedang saya berjalan di tengah-tengah dua kumpulan, tiba-tiba mereka hilang dan lebih menghairankan kumpulan yang berada di belakang, air terjun serta laluan trek juga hilang.


“Selama dua hari saya menyerahkan nasib kepada Tuhan dengan bersembahyang dan minum air sungai kerana di situ ada banyak bunyi binatang yang menakutkan selain terserempak dengan harimau kumbang bermata merah.’’


Begitulah cerita Mohd. Suffian Jamil, 29, mengenai pengalamannya tersesat di Taman Negara Endau-Rompin selama dua hari kelmarin semasa dalam perjalanan pulang selepas memancing ikan kelah.


Menurut Mohd. Suffian, dia mula sesat pada pukul 7 malam ketika dia bersama kumpulannya berhenti rehat di satu tempat yang hanya mengambil masa 15 minit untuk sampai ke pintu masuk taman negara itu.


“Kemudian salah seorang penunjuk jalan mengizinkan sesiapa yang hendak pulang pergi ke kereta masing-masing kerana beranggapan kami tidak mungkin sesat,’’ katanya yang masih trauma ketika ditemui di Selayang dekat sini semalam.


Mohd. Suffian yang dilaporkan hilang kelmarin ketika melakukan aktiviti perkhemahan bersama-sama rakannya di Taman Negara Endau Rompin sebenarnya telah pulang ke rumahnya di Rawang.


Rakan-rakannya yang menyedari mengenai kehilangannya pada pukul 10.30 pagi telah membuat laporan polis hingga menyebabkan satu operasi mencari dilancarkan.


Mohd. Suffian dan 28 rakan lain termasuk empat penunjuk arah pergi ke taman negara itu kerana di situ terdapat Sungai Kemapan yang terkenal sebagai lubuk ikan kelah dan sangat popular di kalangan kaki pancing.


Menurutnya, sebaik sahaja berjalan pulang selama lima minit selepas memancing, dia mendapati kumpulan yang berada di depannya hilang tiba-tiba. Begitu juga kumpulan di belakangnya.


Dia bertambah pelik apabila mendapati air terjun yang terletak 20 meter di belakangnya juga hilang bersama laluan trek di situ.


“Puas saya berjalan keliling dari pukul tujuh malam sehingga pukul 1 pagi tetapi saya masih juga di situ. Teriakan meminta bantuan tidak mendapat jawapan dan akhirnya saya mengambil keputusan untuk duduk sahaja di situ,’’ katanya.


Ujar Mohd. Suffian, sepanjang berada di hutan itu, dia mendengar pelbagai bunyi pelik dan ngauman binatang buas dan kerana takut, dia hanya menutup matanya dengan topi.


Sebaik terjaga pukul 6.30 pagi, dia mendapati dirinya berada di tepi sebatang sungai dan ketika itu segala cerita mengenai misteri hutan berlegar-legar di kepalanya.


Setelah itu, dia cuba mencari semula tempat dia dan rakannya terpisah tetapi tidak berjaya. Dia kemudian mendaki sebuah bukit hingga ke puncak dan berjumpa dengan satu laluan trek dan air terjun kecil.


“Ketika sedang berjalan di laluan itu, saya terserempak dengan seekor harimau kumbang hitam sebesar anak lembu dengan matanya berwarna merah tetapi haiwan itu tidak mengganggu saya dan berlalu begitu sahaja.


“Selepas puas berjalan, saya akhirnya berjumpa tiga lelaki yang sedang memancing dan bertanya kepada mereka di manakah pintu masuk Taman Negara Endau-Rompin dan mereka kata di situlah tempatnya.


“Saya terus pergi ke kawasan letak kereta dan memandu kereta Proton Wira ke pekan Rompin untuk makan nasi ayam kerana tidak tahan lapar,’’ katanya.


Kosmo!

29 Januari 2009

0 comments: