INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?

INGIN MEMBELI MINYAK WANGI?
Klik imej di atas

Jeram bunian Upih Guling

Sunday, January 31, 2010

 

Oleh Mohd Azis Ngah

Lubang Upih boleh memuatkan lelaki dewasa saiz normal.


Lekuk batu, kokokan ayam ghaib antara bukti kaitan sungai Jasin di Endau Rompin dengan dunia makhluk halus

BAGI dunia makhluk halus atau bunian, Orang Asli memanggilnya dunia dewa dewi. Itulah kepercayaan yang diwarisi sejak ratusan tahun dulu. Apapun gelarannya, ia tetap merujuk kehidupan di alam berbeza, tidak dapat dilihat pada mata kasar tetapi mereka dipercayai juga hidup seperti manusia, ada keluarga, ada perasaan cinta, marah, benci, dendam dan cemburu.

Dunia bunian itu dikatakan wujud di hutan Taman Negara Endau Rompin. Malah jika menjejakkan kaki ke Kampung Peta, pengunjung pasti akan dibawa ke satu jeram yang cukup cantik, unik dan menarik iaitu jeram Upih Guling yang terletak di Sungai Jasin dan dikatakan pernah wujud perkampungan orang bunian.

Kampung bunian itu dikatakan terletak kira-kira setengah kilometer dari kem perkhemahan Kuala Marong yang menemukan Sungai Marong dan Sungai Jasin. Pengunjung cuma perlu berjalan kaki meredah sungai dan denai hutan selama kira-kira 20 minit untuk sampai ke situ.

Di jeram Upih Guling misalnya, pengunjung boleh menemui kawasan berbatu hampar dan tebing yang dipenuhi lubang pelbagai jenis, pelbagai bentuk. Ada yang berair dan ada yang kering. Ada lubang besar yang boleh memuatkan kira-kira lima lelaki dewasa.

Bentuk unik itulah yang dikatakan menjadi tarikan pelancong kerana kawasan itu pernah dikatakan menjadi laluan pergerakan granit bumi jutaan tahun dulu, lalu menghasilkan bentuk muka bumi yang dilihat pada hari ini.

Di antara tebing batu yang berlubang itu, adat satu lubang batu menegak yang mempunyai lubang di bahagian tepi bawah. Bentuknya menyamai kerusi tempat duduk pemandu kereta lumba Formula Satu yang mana kaki boleh dilunjurkan sebaik memasukinya.

Di dalam lubang itu ada dua batu yang boleh dijadikan alas tempat duduk kerana lubang itu mempunyai sedikit air. Saiznya boleh memuatkan badan seorang lelaki dewasa bersaiz sederhana. Lubang itulah yang dikatakan punca segala misteri bagaimana jeram berkenaan dinamakan Upih Guling dan Orang Asli turut mempercayai kawasan itu masih dijaga orang bunian hinggalah ke hari ini.

Mengikut cerita yang dikongsi penduduk orang Asli Kampung Peta, Seman Man, 43, kepada penulis, baru-baru ini, ratusan tahun dulu, seorang pemuda bunian, Upih sudah bertunang dengan gadis pilihan hatinya. Di mata tunangnya, Upih seorang yang cukup sempurna, sedap mata memandang, rajin dan cukup semuanya.

Namun hakikatnya, Upih tidaklah sebegitu baik seperti disangkakan tetapi bijak menyembunyikan tabiat buruknya yang suka menyabung ayam bersama rakan.

“Setiap hari Upih keluar rumah, dikatakan keluar mencari rezeki tetapi sebenarnya dia menghabiskan masa di lokasi menyabung ayam. Selepas sekian lama berjaya menyembunyikan tabiat buruk menyabung ayam, akhirnya tembelang Upih pecah apabila tunangnya secara tidak sengaja terserempak Upih menyabung ayam di satu belukar berhampiran tebing sungai.

“Upih terkedu dan sangat terkejut dengan kehadiran tunangnya itu. Akibat terlalu terkejut dan menggeletar, Upih hilang imbangan badan lalu terjatuh dari tebing dan berguling-guling di atas batu sebelum tercampak ke dalam sungai.

“Selepas beberapa kali tenggelam dan timbul, Upih terus hilang dibawa arus dan gagal ditemui. Tempat Upih terjatuh itu membentuk satu lubang dan masih kekal hingga hari ini. Sebab itulah kawasan ini dinamakan Upih Guling,” katanya.

Selepas kejadian itu, penduduk Orang Asli sering mendengar kokokan ayam jantan di kawasan tebing sungai itu, tidak jauh daripada tempat Upih terjatuh. Mereka percaya ayam itu milik Upih dan berkokok mencari tuannya yang masih hilang hingga sekarang.

Walaupun mereka boleh mendengar dengan jelas kokokan ayam jantan itu, tetapi mereka tidak boleh melihatnya kerana percaya binatang itu juga hidup di alam dewa dewi dan bunyinya juga berbeza dengan ayam hutan jantan.

Di kawasan batu itu juga boleh dilihat susunan lubang tiga sebaris bermula sebesar saiz pemeluk lelaki dewasa, saiz dua kali ganda dan yang paling besar dianggarkan mempunyai ukur lilit bulatan dua meter persegi.

Lubang batu itu dipercayai tempat Upih dan rakannya memandikan ayam mereka sebelum dan selepas menyabung ayam sambil berehat di situ kerana kawasan berkenaan mempunyai susunan batu hampir rata, boleh memuatkan kira-kira 20 orang pada satu masa.

Berita Minggu

31 Januari 2010

0 comments: